باز هم مطلبی جدید در باره مرحوم سرهنگ دکتر حاجی

 

حسن رضا رفیعی مطلبی تجت عنوان ُیکی از کهنه قباله های تاریخ سیاسی معاصر ایران در یک وبلاگ منتشر کرده است.با توجه به اینکه مردم راشک غالبا از این مطالب اطلاع کمد در دست دارند ُاین مطلب را در این وبلاگ منتشر کردم تا عزیزان هو ولایت از کم و کیف زندگی دکتر حاجی اطلاعات بیشتری داشته باشند.اما مطالب آقای رفیعی به شرح زیر است:

( در اواسط اردیبهشت ماه سال 1373 مسافرتی به منطقه دشمن زیاری از توابع شهرستان ممسنی داشتم. یکی از همراهان اظهار داشت در این منطقه فردی زندگی می کند که در بین مردم به نام دکترحاجی معروف است؛ هیچکس نمی داند چه کاره بوده و با وجودی که پسرش در جنگ کردستان به شهادت رسیده است، گفته می شود که به خدا اعتقاد ندارد. با توجه به این توضیحات مشتاق شدم تا این شخص را ببینم. باورم نمی شد کسی پدر شهید باشد و به خدا اعتقاد نداشته باشد. به خاطر دیدار ایشان به سوی زیستگاه کوهستانی او که در کمرکش کوههای سر به فلک کشیده ، بین روستاهای راشک و سُرناباد قرار داشت، روانه شدیم.

 

ادامه نوشته

جاوید ممسنی

 
 

در این مرحله قصد داریم مقالات تحقیقی که توسط محققین دانشگاهی به رشته تحریر درامده اند را برای هم ولایتی های علاقه مند به فرهنگ و تاریخ ایل و منطقه ارائه نمایم . اولین مقاله را از زبان آقای ابوذر همتی که از بچه های با صفای جاوید از تنگ لله هستند و هم اکنون استاد دانشگاه یاسوج  می باشند را که در نشریه شماره ۱۲ فراسو به چاپ رسیده است تقدیم می نمایم.

بررسی روابط ایل ممسنی با فرمانروایان سلسله زند

ابوذر همتی*

 

نادرقلی افشار با پیوستن به شاه طهماسب فرزند شاه سلطان حسین صفوی، افغانان را از ایران بیرون و با کنار گذاشتن شاه طهماسب، در سال 1148 قمری با نام نادرشاه تاج گذاری کرد. نادر پس از ایجاد یک امپراطوری قدرتمند، در سال های پایانی حکومت خود، نسبت به مردم ایران ستم بسیار روا می داشت. وی در سال 1160 به دست چند نفر از سردارانش  کشته شد.

جانشینان نادر بر سر کسب قدرت به جان هم افتادند. حکومت آنها دیری نپایید و ایران به مرکز درگیری چند نفر از سرداران  و روسای قبایل ترک و لر تبدیل شد. سرانجام کریم خان زند بر سایر مدعیان پیروز شد. کریم خان خود را وکیل الرعایا خواند، شیراز را به پایتختی انتخاب کرد،و در زمان او مردم ایران در آسایش و آرامش زندگی می کردند.

ادامه نوشته

بهار رویایی راشک تقدیم همه آنها که دوستشان داریم

امسال بهار پر طراوت و دل انگیزی در راشک ظهور کرده است.هر چند در بهار امسال هر دو روستای راشک علیا و بلوطجهانه سوگوار مرگ چهار نفر از عزیزان خود بودند،اما خداوند بزرگ هستی بخش زیبا آفرین تابلوی بهارینه راشک را جمیل و پر زاز و رمز به تصویر کشیده است.کوه ها و دامنه های مناطق چاه خون،بهک،پرک،سیاهرو،پستاوه،دشتارزن،کوه سیاه،چویل،رباطوتنگ عنا و...با سبزترین قالی سبز بهشتی فرش شده است.علف ها و گل های رنگارنگ و بلوط های بزرگ و زیبا در کنار چهچهه پرندگان این همه  زیبایی را دوصد چندان کرده است.مردم زحمت کش و با صفای راشک در این طبیعت دلنواز با استقبال از میهمانان خود این همه زیبایی را تقدیم قدم هایشان می کنند.ما هم شکر گذار درگاه الهی هستیم .از همه هم وطنان برای استفاده از این هدایای پروردگار دعوت می کنیم. به ولایت ما سفر کنید و روح تان را از آلودگی زندگی صنعتی پالایس داده و به وجودتان صفا و شفا هدیه کنید .