برخی اعتقادات و خرافات در بین مردم منطقه
در این نوشته برخی از باور های مردم که در وبلاگ راشکا توسط سیروس و کهزاد عزیزی نوشته شده اند را به شما عزیزان تقدیم می کنیم . هدف اطلاع رسانی است و ارائه مباحث قابل نقد توسط صاحبنظران و مطلعین است.از دوستان به خاطر جمع آوری و انتشار این مطلب تشکر می کنیم. - اگر مهمانی آمد ونرفت معتقدند که نمک داخل کفشش بریزی زود تر بلند می شود و می رود. - اگر دریک خانواده دوزن هم زمان باهم حامله شوند یا مثلاً دو برادر بخواهند هم زمان با هم عروسی کنند معتقدند که باید حتماً یک خون ریزی کنند مثلاً گوسفندی بکشند وهردوپایشان را درآن بزنند زیرا درغیر این صورت اتفاق ناگواری می افتد - اگر کسی موی فرد دیگری راکوتاه کرده اگر زودتر رشد کرد می گویند دستش سبک است واگر دیر رشدکرد معتقدند که دستش سنگین است. - اگر کسی دستش را زیر بغل کند، معتقدند آدم را نکبت می گیرد پس اگر فردی را با این حالت دیدند زود تذکر می دهند که دستهایش رااز بغل درآورد. - اگر بچه ای که به دنیا بیاید بد حال باشد وزیاد مریض باشد عقیده دارند که باید جفت اورا آتش بزنند تاخوب شود. - اگر بچه ای ناخوش شود و با هیچ دارو ودرمانی بهبود نیابد عقیده دارندکه جن زده شده یا چشم خورده پس اورا نزد دعا نویس می برند تابرایش دعا کند. - اگر زنی نازا باشد عقیده دارندکه باید آب غسل زنی که تازه زایمان کرده را برروی سرش بریزند. - عقیده دارند اگر غذایی بپزند وزن حامله ای ببیند به او ندهند چشم بچه اش سبز می¬شود یا شور می شود. - معتقدند اگر زن حامله ای درحالی که دارد به فردی نگاه می کند ناگهان بچه اش تکان بخورد (برای اول بار ) بچه اش شبیه آن فرد می شود. - زن حامله که صورتش لک شودعقیده دارند که بچه اش دخترهست واگر زن زیبا شود عقیده دارند پسر است. - اگر روی سرزن حامله ای نمک بریزند و بدون اینکه ملتفت باشد دستش رابه طرف پشت لبش ببرد بچه اش پسر ، اگر دستش رابه طرف موهایش ببرد دختر است. - عقیده دارند هر گاه از مجلس عزا وختم بر می گردند باید چادر را دم درخانه تکان دهند. - هرگاه بچه ای سکسکه کند عقیده دارند که می خواهد چاق شود. -هرگاه گوش کسی صدا دهد عقیده دارندکه کسی دارد غیبتش رامی کند. - عقیده دارند هرکه ته دیگ بخورد در عروسیش برف و باران می بارد. - هرگاه چیزی در جایی داشته باشند مثلاً جایی دور، آجر یا سنگ یا شلتوک داشته باشند واز دست برد دیگران بترسند و برای حفظ آن کل حضرت عباس می گذارند به این صورت که چند تا سنگ را روی هم قرار می دهند و بعد سنگی وسط آن می گذارند وعقید دارند حضرت عباس(ع) محافظ آن خواهد بود. - برای بستن دهان مردم یا مسخره کردن کسی شعری بدین صورت می خوانند «بسم بسم دهنش تامغز استخونش ، بستم تابسته باشد تاصبح خسته باشه ، قفل علی در دهنش ، مهر علی درکمرش». ترجمه: بستم ،بستم دهانش را تا مغز استخوانش رابستم تا بسته باشد تا صبح خسته باشد قفل علی دردهانش مهر علی درکمرش. - هرگاه کلاغ قارقار کند معتقدند آن روز ، روز نحسی هست ، گروهی هم عقیده دارند باران می زند. - هروقت ستاره ای را می دیدند که ا زآسمان درحال سقوط است عقیده دارند که فردای آن روز فردی می میرد و در واقع آن ستاره،ستاره عمر او بوده است. - زمانی که بچه ای کوچک را شب جایی می برند مقداری نان کنارش می گذارند تاجن زده نشود.
در وبلاگ روستای راشک مطالبی در خصوص گذشته، فرهنگ، آداب و رسوم، طبیعت، مردم و ... نگاشته خواهد شد.