برخی اعتقادات و خرافات در بین مردم منطقه

در این نوشته برخی از باور های مردم که در وبلاگ راشکا توسط سیروس و کهزاد عزیزی نوشته شده اند را به شما عزیزان تقدیم می کنیم . هدف اطلاع رسانی است و ارائه مباحث قابل نقد توسط صاحبنظران و مطلعین است.از دوستان به خاطر جمع آوری و انتشار این مطلب تشکر می کنیم. - اگر مهمانی آمد ونرفت معتقدند که نمک داخل کفشش بریزی زود تر بلند می شود و می رود. - اگر دریک خانواده دوزن هم زمان باهم حامله شوند یا مثلاً دو برادر بخواهند هم زمان با هم عروسی کنند معتقدند که باید حتماً یک خون ریزی کنند مثلاً گوسفندی بکشند وهردوپایشان را درآن بزنند زیرا درغیر این صورت اتفاق ناگواری می افتد - اگر کسی موی فرد دیگری راکوتاه کرده اگر زودتر رشد کرد می گویند دستش سبک است واگر دیر رشدکرد معتقدند که دستش سنگین است. - اگر کسی دستش را زیر بغل کند،‌ معتقدند آدم را نکبت می گیرد پس اگر فردی را با این حالت دیدند زود تذکر می دهند که دستهایش رااز بغل درآورد. - اگر بچه ای که به دنیا بیاید بد حال باشد وزیاد مریض باشد عقیده دارند که باید جفت اورا آتش بزنند تاخوب شود. - اگر بچه ای ناخوش شود و با هیچ دارو ودرمانی بهبود نیابد عقیده دارندکه جن زده شده یا چشم خورده پس اورا نزد دعا نویس می برند تابرایش دعا کند. - اگر زنی نازا باشد عقیده دارندکه باید آب غسل زنی که تازه زایمان کرده را برروی سرش بریزند. - عقیده دارند اگر غذایی بپزند وزن حامله ای ببیند به او ندهند چشم بچه اش سبز می¬شود یا شور می شود. - معتقدند اگر زن حامله ای درحالی که دارد به فردی نگاه می کند ناگهان بچه اش تکان بخورد (برای اول بار ) بچه اش شبیه آن فرد می شود. - زن حامله که صورتش لک شودعقیده دارند که بچه اش دخترهست واگر زن زیبا شود عقیده دارند پسر است. - اگر روی سرزن حامله ای نمک بریزند و بدون اینکه ملتفت باشد دستش رابه طرف پشت لبش ببرد بچه اش پسر ، اگر دستش رابه طرف موهایش ببرد دختر است. - عقیده دارند هر گاه از مجلس عزا وختم بر می گردند باید چادر را دم درخانه تکان دهند. - هرگاه بچه ای سکسکه کند عقیده دارند که می خواهد چاق شود. -هرگاه گوش کسی صدا دهد عقیده دارندکه کسی دارد غیبتش رامی کند. - عقیده دارند هرکه ته دیگ بخورد در عروسیش برف و باران می بارد. - هرگاه چیزی در جایی داشته باشند مثلاً جایی دور، آجر یا سنگ یا شلتوک داشته باشند واز دست برد دیگران بترسند و برای حفظ آن کل حضرت عباس می گذارند به این صورت که چند تا سنگ را روی هم قرار می دهند و بعد سنگی وسط آن می گذارند وعقید دارند حضرت عباس(ع) محافظ آن خواهد بود. - برای بستن دهان مردم یا مسخره کردن کسی شعری بدین صورت می خوانند «بسم بسم دهنش تامغز استخونش ، بستم تابسته باشد تاصبح خسته باشه ، قفل علی در دهنش ، مهر علی درکمرش». ترجمه: بستم ،بستم دهانش را تا مغز استخوانش رابستم تا بسته باشد تا صبح خسته باشد قفل علی دردهانش مهر علی درکمرش. - هرگاه کلاغ قارقار کند معتقدند آن روز ، روز نحسی هست ، گروهی هم عقیده دارند باران می زند. - هروقت ستاره ای را می دیدند که ا زآسمان درحال سقوط است عقیده دارند که فردای آن روز فردی می میرد و در واقع آن ستاره،‌ستاره عمر او بوده است. - زمانی که بچه ای کوچک را شب جایی می برند مقداری نان کنارش می گذارند تاجن زده نشود.

 

مراسم عید نوروز در راشک قدیم

مراسم آشتی کنان:

کسانی که به هر دلیلی با هم مشکل پیدا کرده و دچار قهر و دلخوری شده بودندٰقبل از عید داوطلبانه و یا با میانجیگری فامیل و اقوام و معتمدین فرد کوچکتر به دیدار فرد بزرگتر شتافته و روبوسی کرده و صلح و سازش می کردند.مردم اعتقاد داشتند که نباید دلخوری ها را با خود به سال بعد منتقل کنند.این سنت یکی از زیباترین آداب اجتماعی مردم ایران بلکه جهان است.

آداب دید و بازدید:

در گذشته افراد خرد سال به صورت گروهی از اولین ساعات روز به درب خانه ها مراجعه کرده و عید مبارکی وی گفتند.شیرینی و هدایا را خانه به خانه جمع کرده و به خانه می بردند.شیرینی محلی مثل میده و کشمش و مویز و نان شیرین محلی  و نقل و نبات و نخودچی و بادام و....از جمله این هدایا بودند.

افراد بزرگسال نیز از هر تش و بنکو ابتدا در منزل بزگ فامیل خود جمع می شدند و سپس به اتفاق بزرگ فامیل به منزل سایر فامیل ها مراجعه می کردند و رو بوسی و شادباش می گفتند.

عبارت تبریک در آن زمان "عید شریف مبارک" بود.در این روز همه لباس نو می پوشیدند و شادی می کردند.

مراسم و آیین های جشن نوروز - قسمت اول

مردم روستای راشک همانند پیشینیان خود وهمانند همه بخش های ایران امروز و ایران دیروز که اکنون از ایران جدا هستند در ایام نزدیک به نوروز و در دوره جشن تا روز ۱۳ فروردین مراسم وبژه را تدارک دیده و برگزار می کنند.این آیین ها را می توان به شرح زیر برشمرد:

 

خانه تکانی

مراسم حرفه(بزرگداشت مردگان و در گذشتگان)

سفره عید (هفت سین)

غذاهای نوروزی

دید و بازدید

مسابقات ورزشی

سیزده به در(طبیعت گردی)

ادامه نوشته

آش کنگری با کره محلی تازه و جوجه محلی غذای شب عید مردمان راشک

عید نوروز به عنوان عید ملی ایرانیان از قشنگ ترین ایام برای مردم راشک از قدیم الایام مورد توجه جدی بوده است.در مورد مراسم عید نوروز در یک صفحه در ادامه در روزهای بعدی خواهم نوشت.اما یکی از مراسم یا رسم و سنت قدیمی مردم راشک غذای شب عید است.خانواده های راشک اعم از غنی و فقیر تلاش داشتند که در شب عید نوروز باستانی در کنار هم یک غذای ویژه نوش جان کنند.زنان روستا در ۳ تا ۴ روز قبل از شب عید در مناطق اطراف روستا در زمین های کشاورزی به وسیله ابزار خاصی به نام بیلکون bilakoonکه دارای یک دسته چوبی و قسمت فلزی است گیاه خوراکی کنگرkangar را از زمین بیرون آورده  و در آخر روز زنان دسته جمعی در کنار چشمه کنگر ها را پاک کرده و در آب چشمه شسته و برای پلوی شب عید آماده می کردند.از برنج محلی چمپا پلو حاوی این کنگرها را پخته و با استفاده از کره محلی تازه آن را چرب کرده که بسیار لذیذ و معطر می باشد. برای قاتق این پلو معمولا یک جوجه یا خسیkhasy(خروس اخته) یا مرغ محلی را کشته و شکم پر کرده و می پزند که با استفاده از ناردونه طعم ترش بسیار عالی به آن می دادند. همه اعضا خانواده سر سفره و در کنار هم از این غذای مخصوص شب عید لذت برده و با شک گذاری از خداوند برای برکت سفره خود و فامیل و هم وطنان از خداوند طلب اجابت دارند.برای مراسم نوروز از هم وطنان برای سفر به بهشت خداوندی  برنامه ریزی کنند و از مهمان نوازی این مردم دوست داشتنی بهره مند شوند.

میده (مائده) شیرینی سنتی و بی نظیر راشک

بسیاری از افرادی که راشک را می شناسند به خاطر شهرت میده این شیرینی بی نظیر تهیه شده توسط زنان هنرمند این روستا می باشد.این شیرینی به عنوان یک ماده غذایی مقوی و سرشار از انرژی و غنی از ویتامین و مواد معدنی و آنتی اکسیدان است و برای مصرف در فصل سرد و برای افراد دائم السفر مناسب می باشد.

 

ترکیب مواد اصلی این ماده غذایی عبارتند از:شیره انگور قرمز-کنجد بوداده -مغز گردو - آرد بوداده گندم -ادویه گرم - زیره سبز - آویشن -آب چشمه.

این شیرینی پس از تهیه در یک سینی پهن می شود و با استفاده ار کارد در اشکال هندسی دلخواه تهیه گردیده و در آفتاب و  سایه خشک می نمایند.پس از خشک شدن در کیسه های نخی تمیز برای مدت طولانی قابل نگهداری است.

سفر به راشک برای تهیه این ماده غذایی با ارزش و البته گران قیمت را به شما توصیه می کنم .تا در کنار دیدن راشک زیبا و تهیه این ماده با ارزش لذت ببرید.

 

تصاوير زيباسازی ، كد موسيقی ، قالب وبلاگ ، خدمات وبلاگ نويسان ، تصاوير ياهو ، پيچك دات نت www.pichak.net